Hypotéky, pojištění, investice

Promítne se odklad splátek v negativním registru?

06.05.2020

Moratorium splátek úvěrů a hypoték již podepsal prezident. Pokud se ale někdo rozhodně tuto možnost využít, nemůže se dostat do negativního registru?

 

Moratorium úvěrů a hypoték spočívá v odložení splátek. Důvodem zavedení takového opatření je především snaha o zamezení masivního nárůstu nesplácení, které by mohlo dané osoby zavést až do exekuce nebo insolvence. Schválená novela, kterou předložilo Ministerstvo financí, však rozhodně neplatí na všechny úvěry. Odložit splátky půjde až na 6 měsíců.

Kdo může zažádat o odklad splátek?

odklad splátek mohou zažádat fyzické osoby z řad jednotlivců, rodin, ale i OSVČ a dále také firmy za předpokladu, že se jedná o úvěry čerpané a sjednané před 26. březnem 2020. Na půjčky sjednané a čerpané po tomto datu se moratorium nevztahuje.

Jakých úvěrů se moratorium týká?

Odložení splátek z důvodu aktuální pandemie se týká především spotřebitelských úvěrů a hypoték. Odklad není možný u kreditních karet, kontokorentních a revolvingových úvěrů a operativního leasingu.

 

Odložení splátek se také v rámci novely nevztahuje na půjčky, u kterých bylo k 26. březnu zpoždění se splátkou delší než 30 dnů.

Jak bude odklad splátek vypadat?

U jednotlivců dojde k odkladu splátek jistiny a úroků, úročení se však nezastaví. Firmy budou mít odloženou pouze splátku jistiny, úroky tedy budou muset platit i nadále.

Odklad splátek kvůli pandemii a záznam v registru v dlužníků

Podle informací z tiskové zprávy BRKI a NRKI se lidé ani firmy nemusejí obávat toho, že o nich bude v případě odložení splátek úvěrů kvůli důsledkům epidemie COVID-19 v Bankovním či Nebankovním registru klientských informací (BRKI, NRKI) zapsaná tzv. negativní informace, tedy informace o tom, že svůj úvěr řádně nesplácejí.

Oznámení o úpravě splátkového kalendáře patří mezi standardní změny smluv, které banky a finanční instituce do registrů reportují z mnoha důvodů, a ne vždy se jedná o signalizaci problémů klienta. 

„Bankovní a Nebankovní registry obsahují jak pozitivní, tak negativní informace, které slouží pro vyhodnocení bonity klientů bank a finančních institucí včetně celkového zadlužení, a chrání tak zejména samotné klienty před předlužením. Negativní informace vyjadřují, že klient řádně nesplácí svůj úvěr a mohou v budoucnu způsobit zamítnutí úvěru nebo zpřísnění jeho podmínek. Odklad splátek v souvislosti s COVID-19 ale nebude v registrech uveden jako negativní a nezhorší lidem podmínky při budoucí žádosti o nový úvěr,“ vysvětluje Jiří Rajl, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací.

Bankovní a Nebankovní registry jsou na reportování odkladu splátek technicky připraveny. „Aktuálně probíhají jednání mezi uživateli Bankovního a Nebankovního registru o technických detailech formy zápisu odložených splátek v souvislosti s COVID-19,“ doplňuje Lenka Novotná, výkonná ředitelka Bankovního registru klientských informací.

Úvěrové registry jsou důležité pro banky a finanční instituce, ale mají zásadní význam i pro spotřebitele. „V dnešní době, která nabízí rozsáhlé možnosti půjček jak u bank, tak i u nebankovních institucí, je velice snadné zapomenout na některé finanční závazky. Na základě výpisů z registrů mohou spotřebitelé lépe a efektivněji kontrolovat své finance a zodpovědně s nimi nakládat“, upřesňuje Lenka Novotná.

Jak si pohlídat své závazky online

Zástupci BRKI a NRKI zároveň upozorňují spotřebitele na možnost hlídat si své závazky on-line prostřednictvím portálu www.kolikmam.cz. Služba #kolikmam365 poskytuje lidem kompletní přehled o jejich finančních závazcích, a může tak pomoci předejít nedorozumění při splácení úvěrů. Právě v situacích, kdy lidé požádají o přerušení splácení úvěru, je dobré mít aktuální přehled o všech svých finančních závazcích. V návaznosti na aktuální situaci navíc portál zvýší počet výpisů, které jsou v rámci služby k dispozici ze dvou na čtyři výpisy ročně. 

„Doporučujeme, aby si každý klient alespoň jednou za čtvrtletí zkontroloval vlastní finanční historii a v případě jakýchkoli nesrovnalostí požádal registry o opravu reportovaných dat,“ doplňuje Jiří Rajl.

Zdroj: TZ BRKI a NRKI


Kde máme pobočky

  • Brno
  • Břeclav
  • Čáslav
  • Frýdek-Místek
  • Havířov-město
  • Hodonín
  • Hradec Králové
  • Hranice na Moravě
  • Jablunkov
  • Jinřichův Hradec
  • Kladno
  • Klášterec nad Ohří
  • Kojetín
  • Kroměříž
  • Kyjov
  • Litoměřice
  • Mohelnice
  • Moravská Třebová
  • Nový Jíčín
  • Olomouc-Hodolany
  • Opava
  • Ostrava
  • Ostrava-Poruba
  • Praha 4
  • Prostějov
  • Přerov
  • Příbram
  • Staré Město
  • Studénka Butovice
  • Svitavy
  • Šumperk
  • Třebíč
  • Třinec
  • Uherské Hradiště
  • Ústí nad Orlicí
  • Valašské Meziříčí
  • Velké Meziříčí
  • Vsetín
  • Vyškov
  • Zábřeh na Moravě
  • Zlín
  • Znojmo
  • Zubří
  • Žebrák

Spolupracujeme

Banky

banky

Investiční společnosti

investicni

Pojištovny

pojištovny

Penzijní společnosti

penzijni

Stavební spořitelny

sporitelny

Pracovní příležitosti